Tekstschrijver worden: Hoe kan ik teksten schrijven voor geld?

Laatst bijgewerkt: 10 november 2022

Vrijwel iedereen die netjes Nederlands kan schrijven is in staat daarmee geld (bij) te verdienen. Elke dag weer zijn er namelijk vele bedrijven, goede doelen en andere organisaties op zoek naar nieuwe teksten. Die hebben ze bijvoorbeeld nodig voor hun websites, blogs en allerlei andere uitingen. Wanneer het jou wel leuk lijkt om tekstschrijver te worden en dergelijke opdrachten in te gaan vullen laten we hier alles zien dat je daarvoor moet weten.


Tip: Doe een cursus tekstschrijver

blank

Foutloos typen is niet hetzelfde als een goede schrijver zijn. Je moet bij goede copywriting ook gestructureerd informatie op een rijtje zetten en jezelf in kunnen leven in je doelgroep. Dat is van onschatbare waarde wanneer je geld wilt gaan verdienen door te gaan schrijven voor verschillende opdrachtgevers. Met de cursus copywriter van NHA leer je niet alleen goed schrijven, maar ook wat ervoor nodig is om daar direct bedrijfsmatig mee aan de slag te gaan. Zo heb je binnen een mum van tijd een vliegende start als freelance tekstschrijver.

Bekijk deze Copywriting cursus »


Hoe kun je geld verdienen met teksten schrijven?

blank

Er zijn verschillende manieren om geld te gaan verdienen met teksten schrijven. Welke opties heb je?

1. Tekstschrijver of copywriter in loondienst

Door tekstschrijver in loondienst te worden ben je altijd verzekerd van een stabiel inkomen en vaak ook van aantrekkelijke extraatjes. Je hebt de klussen echter niet voor het uitzoeken en moet dus regelmatig schrijven over onderwerpen waar je hart niet zo bij ligt. Een ander nadeel is dat er regelmatig functie-eisen worden gesteld waar je wellicht niet aan voldoet. Denk bijvoorbeeld aan een afgeronde hbo of universitaire opleiding en een minimum aantal jaren ervaring in een soortgelijke functie.

2. Een eigen weblog of website beginnen

Wanneer je liever eigen baas bent is het ook een optie om een eigen blog of informatieve website te beginnen waar je zelf de artikelen voor verzorgt. Dit is natuurlijk leuk om te doen en behelst meer dan schrijven alleen. Ook vormgeving, marketing en promotie moeten je goed liggen. Het is nooit een garantie dat je succes hebt met je eigen project maar je hebt dat wel voor een groot deel zelf in de hand. En het zal sowieso leerzaam zijn.

3. Teksten schrijven voor andere partijen

Regelmatig zijn bedrijven op zoek naar teksten, bijvoorbeeld voor webshops, websites, nieuwsbrieven, blogs of traditioneel drukwerk. Die bedrijven zoeken meestal niet iemand om direct in loondienst te nemen, bijvoorbeeld omdat daar niet genoeg werk voor is of omdat het maar om sporadische klussen gaat. Deze opdrachten besteden ze dan vaak uit aan freelancers of tekstbureaus. Door jouw diensten aan te bieden als zelfstandig tekstschrijver kun je deze opdrachten in de wacht slepen.


Heb je een bedrijf nodig als tekstschrijver?

Het is niet altijd noodzakelijk om een bedrijf op te richten om als tekstschrijver aan de slag te kunnen. Bijvoorbeeld wanneer je het schrijven op freelancebasis naast je bestaande werk gaat doen. De kans dat je dan meer dan 10.000 euro per jaar gaat verdienen is klein. Dat bedrag aan inkomsten wordt door de Belastingdienst als grensbedrag gezien om een bedrijf op te moeten richten.

Verdien je meer dan 10.000 euro per jaar, of besteed je structureel 15 uur per week of meer aan het werk? Dan kun je beter wel een bedrijfje oprichten. Dat is sowieso slim om meteen te doen wanneer je van plan bent om van tekstschrijven je hoofdinkomen te maken. Je kunt dan namelijk onbeperkt groeien zonder gedoe achteraf.

Let op: je betaalt wel altijd belasting over je inkomsten, of je nu een bedrijf opricht of niet maakt niet uit. Als de verdiensten beperkt zijn en je ook een reguliere baan hebt geef je de extra inkomsten normaal gesproken op als resultaat uit overige werkzaamheden bij je aangifte inkomstenbelasting.


Hoe kom je aan opdrachten als tekstschrijver?

blank

Voor veel beginnende bedrijfjes is het vinden van voldoende opdrachten het grootste struikelblok. Hoe kun jij daar een vliegende start mee maken?

Schrijf je in op freelance platforms

Er zijn verschillende freelance platforms waar je jezelf in kunt schrijven om opdrachten te vinden. Welke opties zijn het meest interessant?

TextBroker.nl

Bij TextBroker.nl bepaalt de kwaliteit van je teksten voor een groot deel hoeveel je verdient. Elke bij het platform aangesloten schrijver krijgt namelijk een classificatie toebedeeld, uitgedrukt in sterren.

Een copywriter met drie sterren verdient slechts 1,1 cent per woord. Wanneer je 4 sterren behaalt stijgt je vergoeding naar 1,5 cent per woord. Dat kan – afhankelijk van je situatie en typesnelheid – al een goede basis bieden. Wanneer je kans ziet 5 sterren te vergaren verdien je 4,5 cent per woord, een prima tarief.

Overigens kun je er ook voor kiezen om je woordtarief zelf te bepalen door met opdrachtgevers te onderhandelen. Daarnaast kun je via een zogenaamde TeamOrder meeschrijven aan grote opdrachten voor een minimaal tarief van 1,9 cent per woord.

Na elke afgeronde opdracht krijg je feedback zodat je het de volgende keer nog beter kunt doen. Daarnaast kun je cursussen en trainingen volgen via het platform.

Freelancer.nl

Freelancer.nl is een online platform waar allerlei verschillende freelancers opdrachten kunnen vinden. Er zijn hier dus nog veel meer mensen actief dan alleen copywriters. Kies bij het zoeken van opdrachten daarom altijd eerst de categorie Tekst en vertaling.

Je kunt de geplaatste opdrachten al (deels) bekijken zonder dat je op de website bent ingelogd. Om te reageren moet je echter wel eerst een account aanmaken. Dan kun je ook alle aanvullende informatie zien die in de advertentie is geplaatst, zoals de naam van het bedrijf dat de opdracht heeft geplaatst.

Wanneer je interesse hebt in een opdracht kun je vaak het beste een goed voorstel doen via een persoonlijk bericht. Zorg dat je meteen alle informatie biedt die gewenst wordt en vertel wat over jezelf en je bedrijfje. Als er bepaalde eisen en wensen worden vermeld in de advertentie is het goed om daar alvast op in te gaan. Zo ook de referenties of voorbeeldteksten die eventueel worden verlangd.

Eigen website

Op je eigen website kun je jouw bedrijf (en jou als persoon) precies zo presenteren als je wilt. Het belangrijkste is dat je hier originele en pakkende teksten plaatst. Ook taalkundig moet alles in orde zijn, want spelfouten of grammaticale blunders zijn natuurlijk uit den boze. Laat zien wie je bent, waar je allemaal over schrijft en toon alvast de bedrijven waar je voor hebt gewerkt. Voor betere vindbaarheid in Google kun je ook een eigen blog beginnen op je website.

Vrijwilligerswerk doen om bekendheid te verwerven

Vrijwilligerswerk is bij veel non-profits en stichtingen vaak heel welkom. Door jezelf onder de aandacht te brengen bij die organisaties kun je in korte tijd veel naamsbekendheid krijgen. Ook kan het een opstapje zijn naar betaalde klussen in de toekomst. Spreek af dat je als tegenprestatie op je eigen website mag plaatsen dat je voor die organisatie hebt gewerkt. Dat staat namelijk heel goed en kan potentiële klanten net dat duwtje in de rug geven om een offerte bij je aan te vragen.

Mond-tot-mond reclame

Goede en betrouwbare tekstschrijvers die tegen aantrekkelijke tarieven kunnen schrijven zijn erg gewild. Wanneer je begint met het aantrekken van opdrachtgevers zul je daarom merken dat je vaak spontaan door andere mensen benaderd zult worden. Zij hebben van een van je bestaande klanten gehoord over jouw diensten en willen je ook wel opdrachten laten uitvoeren. Deze mond-tot-mond reclame kan enorm waardevol zijn voor het laten groeien van je bedrijf.

Online marketing

Er zijn allerlei verschillende manieren om online marketing in te zetten voor het promoten van je diensten. Zo kun je links ruilen met webmasters om je eigen website beter vindbaar te maken of advertenties inkopen in een zoekmachine zoals Google. Er zijn ook verschillende manieren om sociale media in te zetten, want ook op platforms zoals Facebook, Twitter en Instagram kun je adverteren om zo nieuwe klanten te vinden.


Hoeveel geld verdien je als tekstschrijver?

Hoeveel geld je verdient als tekstschrijver heb je voor een deel zelf in de hand. Je bepaalt namelijk zelf je tarieven. Hoeveel je kunt vragen is echter afhankelijk van je niveau, het doel van de teksten, de onderwerpen en de hoeveelheid onderzoek die je daarvoor moet doen.

Over het algemeen laten tekstschrijvers zich op twee manieren betalen: een tarief per woord of een totaalprijs voor de hele tekst. dit is hoe dit werkt en hoe je zelf je prijzen bepaalt:

1. Tarief per woord

Veel tekstschrijvers hanteren tegenwoordig een tarief per woord. Dat geldt vooral voor teksten op websites en webshops die je lekker vlot achter elkaar door kunt tikken. De tijd die je aan onderzoek kwijt bent is beperkt of helemaal niet aanwezig en je haalt daarom vrijwel altijd een minimum aantal woorden per uur.

Hoe bepaal je het tarief per woord? Het is geen gek idee om eerst vast te stellen wat je per uur zou willen verdienen. Vervolgens bereken (of meet) je het aantal woorden dat je in die tijd normaal gesproken op papier kunt krijgen. Ga niet uit van het perfecte scenario, maar hanteer een rustig tempo voor een onderwerp van gemiddelde moeilijkheid.

Door je uurtarief te delen door het aantal woorden kom je op het tarief per woord. Dit wordt in de regel uitgedrukt in cent per woord. Dit heeft een groot voordeel naar opdrachtgevers toe: wanneer die een tekst van 1.000 woorden willen hebben weten ze vooraf exact wat die bij jou gaat kosten.

2. Totaalprijs per project

Er zijn ook onderwerpen waarbij een tarief per woord niet goed zal voldoen. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer je veel onderzoek moet doen voor de tekst. Er zijn ook teksten waar je lang aan zult moeten schaven om deze perfect te krijgen. Denk aan een belangrijke blogpost, een persbericht of een wervende tekst op een website. Dan schrap je vaak ook weer wat tekst en krijg je uiteindelijk maar beperkt betaald.

In bovenstaande gevallen kun je beter een projectprijs afspreken. Hoeveel dat is hangt af van de hoeveelheid werk, zoals je onderzoekstijd en het schrijven zelf. Dat is natuurlijk vooraf alleen een verwachting, maar dit leer je in de loop van de tijd vanzelf goed inschatten.

Het kan dus slim zijn om naast een tarief per woord ook een uurtarief vast te stellen. Daarbij is vooral de vraag: wat vind jij je tijd waard, en wat is de opdrachtgever bereid te betalen voor je diensten?


Tips voor beginnende tekstschrijvers

Wanneer je nog niet zoveel ervaring hebt met schrijven tegen betaling hebben we alvast een aantal handige tips voor je.

1. Schrijf over je eigen interesses

Wanneer je teksten schrijft over je eigen interesses heb je vaak al de kennis in huis om snel informatieve en vermakelijke teksten te schrijven. Daarmee maak je dus meteen een vliegende start. Deze teksten kun je plaatsen op je eigen blog, maar je kunt ze ook als tekstpakket proberen te verkopen via een marktplaats zoals Sitedeals.

2. Begin een eigen blog

Als tekstschrijver vind je schrijven niet alleen een mooie manier om bij te verdienen maar natuurlijk ook leuk om te doen. De beste manier om je eigen schrijfstijl en passie voor taal ten toon te spreiden is door je eigen blog te beginnen. Schrijf regelmatig een leuk, grappig, informatief of prikkelend bericht zodat je blog goed gevuld blijft.

3. Schrijf een proeftekst

Als beginnende tekstschrijver heb je vaak nog niet zoveel materiaal om potentiële opdrachtgevers naar te verwijzen. Die willen echter wel vaak een idee hebben van je schrijfstijl of kennis op een bepaald gebied voor ze met je in zee willen gaan. Dan kun je ook voorstellen om een proeftekst te schrijven. De opdrachtgever noemt dan een relevant onderwerp en jij schrijft daar een tekst voor. Dat is een goede manier om een opdracht in de wacht te slepen. Wanneer de tekst naar wens is kan die natuurlijk ook meteen worden gebruikt (en kun je die bij je eerste factuur meenemen).

4. Verdiep je in SEO

Wanneer je gaat schrijven voor websites, weblogs en webshops is het altijd goed om jezelf te verdiepen in SEO. Dat is een Engelse afkorting die staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Je houdt hierbij rekening met de manier waarop zoekmachines teksten analyseren en de inhoud op relevantie en waarde schatten.

Enkele basisregels zijn bijvoorbeeld het gebruik van bepaalde zoekwoorden (deze weet je opdrachtgever als het goed is) en hun synoniemen. Ook het juiste gebruik van kopjes, lijstjes en andere opmaak is van belang. De basisbeginselen van SEO zijn makkelijk te leren en je schrijft er simpelweg betere webteksten mee.

5. Houd je aan deadlines

Wanneer een opdrachtgever een deadline met je afspreekt is het belangrijk om je daaraan te houden. Als een bepaalde deadlines voor jou niet haalbaar is moet je dit ook van tevoren duidelijk aangeven. Ook als er iets gebeurt waardoor je de teksten niet op tijd af zult hebben moet je dit snel laten weten. Op die manier kun je opdrachtgevers voor langere tijd aan je binden, want die zijn niet alleen op zoek naar goede en/of voordelige teksten, maar ook naar betrouwbaarheid.


Conclusie

Heb je een brede interesse en kun jij jezelf goed inleven in elke doelgroep? Als je tegen een aantrekkelijk tarief goede webteksten en andere content kunt schrijven zijn opdrachtgevers dan op zoek naar jou. Teksten schrijven tegen betaling is leuk, afwisselend en vaak niet heel erg moeilijk werk. Met een goede typesnelheid en voldoende opdrachten valt er bovendien een prima inkomen mee te verdienen.